Privacytip #2 - Filterbubbel

Bubbel, nieuwsbubbel of filterbubbel. Die termen vallen de laatste tijd vaker, en meestal niet in positieve zin. Na de aankomende verkiezingen van 15 maart zullen ongetwijfeld weer veel mensen tegen de lamp lopen en zich afvragen hoe de landelijke uitslag zo ver heeft kunnen komen! "Al het nieuws dat ik las en iedereen die ik heb gesproken stonden toch aan mijn kant?"

Een filterbubbel ontstaat doordat verschillende online diensten jou willen "helpen" door zoveel mogelijk leesvoer aan te bieden dat in jouw straatje past. Helpen tussen haakjes, omdat het bedrijven als Google en Facebook er alleen maar om gaat dat ze jou zo lang mogelijk op hun websites houden. Dat levert hen namelijk meer geld op.

Ergens zijn die filterbubbels wel handig. Het internet staat natuurlijk vol met informatie, zoveel dat je dat nooit allemaal tot je zou kunnen, of willen nemen. Dus hoe fijn is het dat een algoritme voor jou kan bedenken wat wel en niet relevant is, zodat jij alleen de interessante dingen leest.

Daarin schuilt echter wel een probleem. Die diensten zijn in staat om voor jou te filteren doordat ze een uitgebreid profiel maken van jouw gedrag. Ze verzamelen je likes, wat je deelt, waar je op klikt en reageert, je locatie, je vrienden en hun activiteiten. Vergis je niet, ze weten veel meer dan je denkt.

Die algoritmes missen echter wel de menselijke kant, het korreltje zout wat we soms toch ergens bij doen. Doordat zo'n algoritme zo gefocust is op jouw profiel, duwt het je automatisch meer en meer in de richting die je ooit hebt gekozen. Het is een vicieuze cirkel.

De filters zorgen ervoor dat je een eenheidsworst aan informatie krijgt. Je mist meningen, denkwijzen, informatie, feiten en verhalen die niet persé stroken met de richting die je ooit bent ingeslagen. Terwijl juist die andere brillen je aan het denken zetten, je kunnen inspireren en je wereldbeeld vergroten.

Ok! Dus wat kan ik er tegen doen?

Ga bewuster om met hoe je je dagelijkse portie media tot je neemt. Vraag jezelf af bij elk bericht: Waarom zie ik dit? Wat zou een ander zien? En op basis van welke informatie? Bewustzijn over dit onderwerp scherpt je geest in elk geval aan en zorgt ervoor dat je niet als een schaap de kudde volgt. Zoek ook eens bewust andere media of bronnen op die je anders niet zou lezen.

Een paar simpele concrete tips:

Animatie, klik in Facebook naast nieuwsoverzicht op Meest Recent.

Facebook - Zet je tijdlijn op "Meest recent" in plaats van "Topverslagen". Sommige berichten worden ongetwijfeld alsnog gefilterd, maar het zou je tijdlijn chronologisch moeten sorteren en dus niet enkel wat in jouw bubbel populaire berichten zijn. Check deze instelling af en toe. Bij mij springt deze regelmatig terug naar "Topverslagen" 😒

Google - Gebruik een andere zoekmachine die de zoekresultaten niet aanpast op basis van jouw zoekgedrag, bijvoorbeeld Startpage of DuckDuckGo (binnenkort een uitgebreider artikel hierover).

LinkedIn - Tja... volgens mij snappen zij zelf niet eens hoe ze de nieuwsfeed sorteren.

Meer informatie

Tot slot een TED Talk van Eli Pariser. Hij waarschuwde al in 2011 dat online filterbubbels een toenemend probleem zijn en dat er ethisch mee omgesprongen moet worden.

Als je dit een goed artikel vond of volg me op Twitter.

Dit artikel is onderdeel van mijn Privacytips

Ik heb besloten mezelf in te gaan zetten om meer aandacht en bewustzijn te scheppen over online privacy voor mijn vrienden, familie en iedereen die bereid is om te luisteren. Door op een laagdrempelige manier uit te leggen wat er speelt en hoe je weer controle krijgt over jouw online aanwezigheid.

Wil jij graag de touwtjes van jouw online leven weer zelf in handen nemen, maar weet je niet hoe? Plan dan een Privacy Talk, daarin gaan we een halfuur aan de slag met elke vraag die je hebt!

Gerelateerde artikelen